محل تبلیغات شما

پایگاه داده ارتباطی یعنی چه ؟

پایگاه دادههای ارتباطی، مجموعهای از جدول‌های داده است که یک فیلد مشترک در هر یک از جدول‌های موجود دارد و از طریق آن میتوان دادهها را به هم ربط داد (RelationShip). به این مدل از پایگاه دادهها ، پایگاه دادههای ارتباطی میگویند.

چگونه یک پایگاه داده‌ها بسازیم  ؟

روش ساختن یک پایگاه داده‌ای خوب را اولین بار در سال‌های اولیه رواج یافتن کامپیوترها یعنی حدود سال‌های 1960 میلادی تبیین کرده‌اند ، که به مرور زمان پیشرفت زیادی کرده است .

1- کارهایی را که می‌خواهید با پایگاه داده انجام دهید مشخص کنید :

پیش از شروع به ایجاد یک پایگاه داده باید تقریباً بدانید که از ایجاد آنچه انتظاری دارید .

کار سختی نیست، قلم و کاغذی بردارید و عمده کارهایی را که می‌خواهید با پایگاه داده‌های موردنظر انجام دهید زیر هم بنویسید . این فهرست می‌تواند شامل کارهای حال و آینده باشد.

کارهای عمده یعنی ورودی‌ها به پایگاه داده ، خروجی‌ها یا گزارشات از پایگاه داده را مشخص کنید.

2- نمودار گردش عملیات رسم نمایید  :

رسم نمودار گردش عملیات یعنی این‌که مشخص کنید کدام عمل قبل از کدام عمل انجام می‌گیرد . تعیین این‌که اگر عمل خاصی انجام نشود، کدام عمل بعدی قابل انجام نخواهد بود، بسیار مهم است.

به‌این‌ترتیب جریان کار شناسایی می‌شود و کاری که هر کس باید انجام دهد ( مثل پر کردن فرم خاص یا تائید کردن عمل خاص ) مشخص می‌شود .

3- شناسایی داده‌های لازم  :

بعد از انجام مراحل قبل تقریباً خواهید فهمید که به چه داده‌هایی احتیاج دارید. این داده‌ها پایه ایجاد پایگاه داده‌های شما هستند . بنابراین باید تا حد امکان بکوشید تا فهرست کاملی از داده‌های موردنظر را استخراج نموده و زیر هم بنویسید .

4- گروه‌بندی داده‌ها  :

در این مرحله مشخص می‌کنید که داده‌ها چگونه با هم گروه‌بندی می‌شوند .

مثلاً شماره مشتری، نام مشتری، شماره تلفن مشتری، نشانی مشتری داده‌های مرتبط به هم هستند و می‌توانند در یک گروه جای بگیرند.

پس از انجام کار گروه‌بندی باید چند فهرست داشته باشید که در زیر هر یک نام اجزای آن نوشته‌شده باشد .

5- سازمان‌دهی داده‌ها  :

در این مرحله دیگر تقریباً ساختمان جداول‌ داده‌های مورد نیاز برای یک پایگاه داده مشخص شده است. هرکدام از فهرست‌های مرحله قبل می‌تواند یک جدول داده را تشکیل دهد.

6- ارتباط بین جداول و ایجاد فرم ها و گزارش‌ها  :

حال جداول داده‌ها ایجاد شده است و شما در این مرحله شروع به ارتباط دادن جدول‌ها به یکدیگر و ساختن فرم‌ها و گزارش ها می‌نمایید .

7 آزمایش ، تجدیدنظر و تصفیه  :

اکنون پایگاه داده‌ای که ساخته‌اید را بکار می‌گیرید و آن را آزمایش می‌کنید. در این مرحله متوجه کمبودها شده و در نکاتی تجدیدنظر می‌کنید، برخی از داده‌ها و عناصر دیگری را که متوجه می‌شوید بدرد نخواهند خورد حذف می‌کنید، این مرحله آخر کار است و معمولاً پس از تحویل پایگاه داده به مشتری و در حین کار نیز تا مدتی باید این کار را انجام دهید تا پایگاه داده از هر جهت احتیاجات کار را برآورد و بدون نقص شود.

کسانی که پایگاه داده طراحی می‌کنند معمولاً مدت زیادی از وقت خود را به تحقیق و تفحص درباره آنچه کاربران و مدیران می‌خواهند می‌گذرانند، آنها جریان عادی کاری را که می‌خواهند برای پایگاه داده تهیه کنند مطالعه می‌کنند.

مثلاً وقتی می‌خواهند یک انبار را به پایگاه داده‌ها مجهز کنند، گردش کار انبار را مطالعه می‌کنند، با مدیران انبار و انباردار صحبت می‌کنند و نقطه نظرات آنها را یادداشت می‌کنند، فرم‌های انبار را مورد ملاحظه قرار می‌دهند، بایگانی و سوابق کار انبار را بررسی می‌کنند، بعدها شاید برای بهتر شدن کار انبار برخی از فرم ها را هم در هم ادغام کنند و برخی گزارش‌های جدید ایجاد کنند.

برای ایجاد یک پایگاه داده خوب لازم است طراحان جریان عادی گردش کار را بدانند و پس از آن به ماشینی کردن آن اقدام نمایند .

معایب بانکهای اطلاعاتی

مزایای بانکهای اطلاعاتی

مبانی پایگاه داده Access - شروع کار با ACCESS :

پایگاه ,داده ,کار ,یک ,انجام ,داده‌ها ,پایگاه داده ,این مرحله ,یک پایگاه ,را که ,انبار را

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

ستایش باران